Start
Zakres szkolenia teoretycznego
Szkolenie teoretyczne(PHGP/UAP)
Zakres szkolenia teoretycznego - Tabelaryczny wykaz obowiązujących przedmiotów.
Lp. | Przedmiot | Liczba godzin szkolenia teoretycznego grupowego i zaocznego | |||
Dla kandydatów | Dla pilotów | ||||
Grupowe / Zaoczne | Samolotowych Śmigłowcowych |
Lotniowych Szybowcowych |
|||
1. | Prawo lotnicze, przepisy lotnicze | K | - / 2 | 1 | 1 |
W | 4 / - | - | - | ||
2. | Ogólna wiedza o motolotni/samolocie UL | K | - / 2 | - | - |
W | 6*** / 3 | 4*** | 4*** | ||
3. | Osiągi i planowanie lotu | K | - / 2 | 1 | 2 |
W | 8 / - | - | 2 | ||
4. | Człowiek – możliwości i ograniczenia | K | - / 1 | - | - |
W | 2 / - | - | - | ||
5. | Meteorologia | K | - / 2 | - | - |
W | 8 / - | - | - | ||
6. | Nawigacja | K | - / 2 | - | - |
W | 8 / - | 1 | 1 | ||
7. | Procedury operacyjne | K | - / 2 | 1 | 2 |
W | 6 / - | - | 2 | ||
8. | Zasady lotu | K | - / 2 | 1 | 1 |
W | 6 / - | 1 | 1 | ||
9. | Łączność* | K | - / 1 | - | - |
W | 2 / - | - | 2** | ||
10. | Ogólne bezpieczeństwo lotów | K | - / 2 | - | - |
W | 4 / - | 2 | 2 | ||
11. | Razem | K | - / 18 | 4 | 6 |
W | 54 / 3 | 8 | 12 / 14** |
* - obowiązuje w przypadku szkolenia na motolotni/samolocie UL posiadającym radiostację.
** - zajęcia dla pilotów lotniowych.
*** - 50% zajęć to zajęcia praktyczne na sprzęcie.
K – konsultacje.
W – wykłady.
- - rubryki, które nie dotyczą szkolonego.
Szczegółowy wykaz tematów.
- Prawo lotnicze:
- Podstawowe wiadomości o regulacjach prawnych dotyczących lotnictwa cywilnego.
- Konwencjach międzynarodowych.
- Ustawa prawo lotnicze.
- Rozporządzenia i załączniki regulujące działalność na samolotach ultralekkich.
- Przepisy o ruchu lotniczym służbach ruchu.
- Ogólna wiedza o samolocie ultralekkim / motolotni:
- Budowa samolotu / motolotni – skrzydło, kadłub, usterzenie, silnik, śmigło, osprzęt, montaż demontaż.
- Instrukcja użytkowania w locie i jej załączniki, bieżąca obsługa samolotu / motolotni.
- Kontrola oraz uzupełnianie ilości paliwa, oleju w silniku i przekładni.
- Przeglądy samolotu – przedlotowy, przed startowy, polotowy, okresowe, zakresy przeglądów.
- Zdatność do lotu.
- Osiągi i planowanie lotu:
- Osiągi samolotu / motolotni – zawarte w instrukcji użytkowania w locie, ograniczenia eksploatacyjne.
- Ocena pogody.
- Planowanie lotów nad lotniskowych, zbieranie informacji operacyjnych.
- Planowanie lotów trasowych, składanie planów lotów.
- Człowiek – możliwości i ograniczenia:
- Wpływ obniżonego ciśnienia, choroba lokomocyjna.
- Wzrok, słuch dezorientacja zmysłów, możliwość zatrucia, latanie i zdrowie.
- Meteorologia:
- Budowa atmosfery.
- Chmury rodzaje, chmury a towarzysząca im pogoda.
- Mgły powstawanie, niebezpieczeństwa.
- Wiatr - opis powstawania, rodzaje, niebezpieczeństwa.
- Pogoda - cyrkulacje, układy baryczne, Pomiar wysokości – rodzaje wysokości.
- Fronty – rodzaje i ich budowa, oznaki, niebezpieczeństwa.
- Termika - opis powstawania (równowaga stała, chwiejna, termika wypracowana, naniesiona, wymuszona),burze, niebezpieczeństwa.
- Komunikaty meteorologiczne – TAF METAR i inne do planowania lotu – rozgłaszanie informacji meteorologicznych VOLMET, ATIS, SIGMET i inne.
- Lokalne oznaki przewidywanej pogody - na ziemi, w powietrzu, pomiary wiatru i ciśnienia, Loty w rejonach górskich.
- Nawigacja:
- Mapy lotnicze (skale map, oznaczenia i ich odczyt, informacje.).
- Wysokości lotu - rodzaje, wysokość bezpieczna.
- Magnetyzm ziemski (deklinacja, inklinacja, opis i definicja).
- Prędkość powietrzna i podróżna (definicja, rodzaje prędkości powietrznej: max / min, ekonomicznej, przelotowej).
- GPSy -zasada działania i ich wykorzystanie.
- Nawigacja wzrokowa - zasady prowadzenia.
- Transponder.
- Wznawianie orientacji geograficznej.
- Kąt i linia drogi ( definicje).
- Budowa busoli lotniczej (błędy busoli, dewiacja, kompensacja dewiacji, błąd skrętu północnego.
- Zabudowa busoli na samolocie.
- Kurs (definicja, jak wyznaczyć, obliczyć).
- Wiatr nawigacyjny i meteorologiczny (opis definicja, sposoby przeliczania.).
- Nawigacyjny trójkąt prędkości ( przykład lotu w ciszy, w łożu wiatru, z wiatrem tylnym, czołowym, bocznym, zależności kąta znoszenia).
- Przygotowanie do lotu na trasę ( przygotowanie mapy, studium trasy, obliczenie trasy, posługiwanie się suwakiem nawigacyjnym.
- Wykonanie lotu ( wejście na linię nakazanej drogi, ogólne zasady lotu wg busoli, zasady orientacji wzrokowej, kontrola i poprawka nakazanej drogi wg obiektów naziemnych, przyczyny utraty orientacji w terenie, odzyskiwanie orientacji).
- Procedury operacyjne:
- IWL MOTO-LOT DG wraz z załącznikami.
- Zasady lotu:
- Prawo Bernoulliego.
- Mechanizm powstawania siły nośnej.
- Czynniki wpływające na siłę nośną (profile lotnicze).
- Powierzchnia, wydłużenie, gęstość powietrza, kąt natarcia.
- Opór aerodynamiczny, profilu, opór indukowany.
- Biegunowa prędkości i doskonałości, ocena kąta szybowania.
- Opadanie min/max, zasięg, biegunowa a wiatr tylny, boczny lub czołowy.
- Prędkość powietrzna a prędkość względem ziemi.
- Wpływ wiatru na fazy startu, lądowania, i lot w zakręcie.
- Przeciągnięcie, opis zjawiska, niebezpieczeństwa i przeciwdziałanie.
- Spirale, ślizgi, zwisy - rozpoznanie i niebezpieczeństwa.
- Ścieżki wirowe – niebezpieczeństwa.
- Zasady sterowania, sterowanie a prędkość, zasady wykonywania zakrętów.
- Stateczność i jej rodzaje, sterowność i jej rodzaje.
- Czynniki wpływające na stateczność samolotu.
- Śmigło – teoria śmigła, powstawanie siły ciągu, wpływ prędkości, gęstości powietrza i kątów natarcia śmigła na siłę ciągu.
- Siły działające na samolot w różnych stanach lotu.
- Przeciążenie i współczynnik obciążeń.
- Łączność:
- Frazeologia proceduralna, techniki nadawania i nasłuchu.
- Procedury lotu po kręgu do strefy, przylotu i odlotu.
- Utrata łączności.
- Procedury w niebezpieczeństwie i procedury naglące.
- Ogólne bezpieczeństwo lotów:
- Zasady bezpieczeństwa przy rozruchu silników i inne.
- Zasady posługiwania się systemami ratowniczymi.
- Bezpieczeństwo obsługi systemów wyrzutników spadochronów.
Zakres przeprowadzanych egzaminów teoretycznych obejmuje wszystkie przedmioty, z których przeprowadzono zajęcia w czasie szkolenia teoretycznego.